Lehet, hogy a vizuális üzenetek ereje ma már nemcsak a művészetben, hanem a társadalmi párbeszédben is kulcsszerepet játszik? Az idei ARC közérzeti pályázat szerint igen – de vajon miért és hogyan?
Az ország egyik legizgalmasabb szabadtéri kiállításán idén is több száz pályamunka versengett egymással – plakátok, amelyek egyszerre szólnak esztétikáról, gondolatokról és közérzetről.

Hammer különdíj
Ügynökségünk a hagyományokhoz hűen idén is különdíjat ajánlott fel az ARC pályázat egyik alkotójának. Célunk az volt, hogy elismerjük azt a munkát, amely egyszerre hordoz erős vizuális minőséget és világos, gyorsan érthető üzenetet.
Zsűritagjaink, Szoboszlay Péter és Zentai László a szakmai értékelés során nemcsak a tartalmi bátorságot, hanem a vizuális kivitelezés színvonalát is kiemelten figyelték.
Péter, a Hammer Agency ügyvezetője elárulta, milyen szempontok vezették a zsűrizés során: „A marketingben is működő szempontokat néztünk, mint például azt, hogy milyen az üzenet – ami lehetőleg egy nagyobb, átfogó probléma magyarországi nézetét mutatja be. Olyan kifejezésmódot kerestünk, ami ezt az üzenetet elég szofisztikáltan, szellemesen, kulturáltan és effektíven tudja kommunikálni. Megjelenésében olyannak kellett lennie, ami a komplex üzenetet úgy tudja nívósan, kulturált tónusban bemutatni, hogy felkeltse a néző érdeklődését, elkapja a tekintetét.”
Zentai László, ügynökségünk art directora így fogalmazott:
„A zsűrizés során nálam kimondottan az esztétikáé volt a főszerep. Azt vizsgáltam, hogy a plakát mennyire képvisel művészi értéket, milyen minőségű a tipográfia, hogyan épül fel a kompozíció, mennyire szépek az arányok, megvannak-e a kontrasztok, illetve az összkép harmóniája mennyire teljesül. Így történhetett meg, hogy olyan plakátokra is igennel szavaztam, amire az összes többi zsűritárs nemmel voksolt. A TOP10 plakátnál viszont már nagy volt az egyetértés a zsűritagok között, csak az első három sorrendje változott dinamikusan a szavazás finisében. Személy szerint tökéletesen egyet tudtam érteni a végső győztes plakát kiválasztásával.”
Mivel a kreativitás mellett munkánk során a marketing is jelentős szerepet játszik, az üzenetközvetítő hatást is figyelembe kellett venni, azt, hogy milyen gyorsan azonosítható a tartalom. Ez a kettős nézőpont elengedhetetlen egy ügynökség számára: a vizuális anyag ne csak esztétikus, hanem hatékony is legyen.
A különdíjas: Pásztor Dániel – This is fine
Az ügynökségünk különdíját idén Pásztor Dániel nyerte el This is fine című munkájával.
A plakát letisztult vizuális világa, ironikus hangvétele és erőteljes üzenete egyszerre hat az értelemre és az érzelmekre. A kép egyszerűsége mögött feszültség húzódik – pontosan az a fajta vizuális-érzelmi kettősség, ami az ARC kiállítás lényegét is tükrözi.