Az okoseszközök világában megszokhattuk, hogy a felhasználói felület időről időre megváltozik. Milyen trendekkel találkoztunk eddig, és hol tartunk most? Cikkünkben ezeket vettük sorra.
A grafikus felületek nemcsak a trendek miatt változnak, hanem a felhasználói szokásokat is figyelembe veszik. Kezdetben a valósághű, anyagszerű dizájn uralkodott amiatt, hogy a digitális felületek minél jobban hasonlítsanak a valós tárgyakra. Ezt követte a flat design, az üvegszerűség (glassmorphism), a neumorphism, majd a liquid glass. A lényeg azonban mindig ugyanaz: érthetőség, sebesség, márkaélmény, izgalmas vizuális eszköztár.
Szkeuomorfizmus
A szkeuomorf megközelítés célja, hogy a digitális elemek a valós tárgyakra hasonlítsanak: bőr, fa, fém textúrák, fény-árnyék, domború gombok. A fő szempont a tanulhatóság és a bizalom, hiszen ismerős metaforákat használ; hátrány azonban, hogy könnyen vizuális terheltséghez és „ódivatú” hatáshoz vezethet.
Flat design
A flat a kétdimenziós, díszítéstől mentes vizualitást preferálja: tiszta formák, élénk színek, tipográfia-központúság, minimális textúra jellemzi. Előnye a gyorsaság, a reszponzívbarát kivitelezés és a világos vizuális logika; hátránya lehet, hogy a túlzott egyszerűsítés rontja a felfedezhetőséget („mit kell megnyomni?”). Emiatt terjedtek el a „flat-plusz” megoldások (finom árnyékok, eleváció), például Material és iOS modern kiadásai esetében.
Glassmorphism
A glassmorphism „üvegszerű” rétegekkel dolgozik: elmosott háttér, áttetsző panelek, finom határfény és árnyék, több, egymáson lévő réteg jellemzi. Jól működik, ha vizuális hierarchiát és lebegő, könnyed érzetet szeretnénk; azonban ha túlzásba visszük, zsúfolttá válhat vagy romolhat a kontraszt. A stílus a 2020-as években lett széles körben ismert, és a nagy rendszerekben is feltűnt (pl. macOS Big Sur, Fluent „Acrylic”). Ebben az esetben a háttér színes és textúrált, hogy legyen mihez „üvegesedni”.
Neumorfizmus
A neumorfizmus a flat letisztultságát ötvözi a puha mélységgel: hasonló tónusok, lágy fény-árnyék párok, enyhén domború vagy bemélyedő felületekkel dolgozik. Elegáns és prémium érzetet ad, de kockázatos a kontraszt és hozzáférhetőség szempontjából. Egyszerű widgetek, vezérlők esetében vagy márkaépítő mikrofelületeknél a mai napig jól működik.
Liquid Glass
Az Apple által kifejlesztett „Liquid Glass” megközelítés az üvegszerű rétegezést kelti életre: dinamikus, organikus fénytörések, folyadékszerű mozgás, valószerű anyagviselkedés jellemzi. A gombok úgy néznek ki, mintha apró lencsék lennének, ami mélységérzetet ad, és természetes hatást eredményez. A Liquid Glass prémium márkaélményt kínál, miközben a rendszer gyors és használható marad.
Az, hogy milyen felülettel dolgozunk, nagyban függ attól, hol és milyen közönségnek készül az adott oldal, alkalmazás. Érdemes az egyes irányzatok előnyeit és hátrányait is figyelembe venni, és következetesen alkalmazni a UI felületeinken.
